PDA

Vis full versjon : Dieselvarmer overhaling / reparasjon V70N 2004 D5 DIY



Evert
18. april 2013, kl. 19.49 +0200
Tenkte jeg skulle dele et par setninger om dieselvarmeren på Volvo V70N D5 2004.

Kjølevæsketrykket hadde vært altfor høyt i flere måneder før varmeren begynte plutselig å ryke ekstremt mye for noen dager siden og neste dag stoppet den for godt.
For å ikke dra innpå tre feilkoder valgte jeg å fikse varmeren før jeg prøvde flere start.

Hele feilen lå i at varmeveksleren ikke var tett. Det gjorde at trykket på kjølevæska ble så høyt under bruk at lokket på kjølevæskebeholderen gav etter. Mista 3 - 4 dl med kjølevæske ved hver varming. Mot slutten må hullet i veksleren ha blitt større og den druknet brenneren sakte.

Før dette ringte ringte jeg volvoverkstedet HKbilar og fortalte at hver gang jeg brukte varmeren ble trykket for høyt på hele systemet, at jeg trodde det var lokket på kjølevæskebeholderen og hadde byttet denne uten hell. Han måtte ha bilen inn. Dette var en mekaniker som burde visst bedre.




Liten DIY på hvordan man kan gå frem.

Du trenger:
- Skralle med lang forlenger og på min bil holdt det med pipe 10mm 12mm 13mm (Nøkkelvidde)
- Fastnøkler 7, 8 og 22 mm
- Noen strips
- Vanlig torx t25
- Vanlig skrujern og stor stjerne
- liten kniv eller noe annet tynt for å ta opp clipsene uten å skade lakken på ramma.

Tok av støtfangeren i.h.t. dette. Se fra bilde 2 til 7 trykk her (http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/en-GB/UK/V70%2800-08%29/2007/all/all/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-163351-1/V70_%2800-08%29,_2007)
De to hovedskruene under pyntelist på hver side = 12mm
Når du skrur ut t25 torx skruen på hver side der fangeren møter hjulbuen dytter du den inn for hver cm du skrur ut. Kan sitte litt hardt. Tot ca 3 cm. Da slipper en clips som presser fangeren bakover.
Dette tok 5 minutter.

Når fangeren er fjernet kan det være gunstig å ta vekk et plast - deksel som sperrer for utsikten inn til varmeren fra venstre side av bilen.
Dette dekselet er en guide for fangeren og sitter bare med en 10mm og 2 stk 4mm umbrako / t25 torx (Husker ikke).

Nå var det lett å komme til varmeren.

Av med slanger:
Brukte to wisegrip - tenger for å tette ut og inn slangen på varmeren før jeg løsnet dem. En går rett i varmeren og en rett i vannpumpa.
Av med dieselslangen.

Av med varmeren
- Bak varmeren på toppen og mot førersetet sitter en 13mm mutter. skruen til denne sitter i noe blikk montert på ramma. Mutteren kan sitte hardt. Du trenger forlenger på skralla.
- I selve ramma på varmeren sitter 2 stk skruer 13mm på hver side.
- Måtte røske litt mot venstre i forhold til bilen for at varmeren skulle slippe.

http://s17.postimg.org/t2zxd1ean/image.jpg
På bildet over går dieselslange til venstre og strømkabel til høyre opp fra varmeren.
Fjern disse og varmeren er løs.


Så til overhalingen:
http://s14.postimg.org/y7tgo0875/dddd.jpg

Skru løs elektroboksen, sidedeksel, alle sensorer, vannpumpa og toppdekselet.
Nå kan du bare dra ut innmaten (Brenneren med elektromotor/vifte på topp)

Rensing av brenner: (Bilder fra innmaten TRYKK HER (http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=8006&highlight=dieselv%E4rmare))
- Skru av tre skruer som fester brennhylse. Rense denne godt. Gikk raskere med blåsprit enn diesel. Fjernet klumper med sot med spiseskje.
- Skru av sprederen og koppen over den (Pass på delene slik at du husker rekkefølgen) og rense disse.
- Sprederen var nesten løsnet helt. Tok en avbitertang og laget et skikkelig merke i gjengene på skruen i sprederen (tips fra forum) slik at den ikke løsner så lett neste gang. Lagde dette merket 5 gjenger fra sprederen


Rensing av varmeveksler:
- Dobørste og blåsprit. Trykkluft.
- Her er det viktig å sjekke at varmeveksleren er tett. Hold for ett kjølevæske utløp og blås i det andre.
(Mitt var ikke tett og det var årsaken til alt)


Bytte av flammevakt, glødeplugg osv.
- Var hos Volvoforhandler og kjøpe et ledningssett med flammevakt og sensorer samt gløpeplugg. Pris 3100kr.
- Dette er såre enkelt. Bytt alle sensorer og sett det hele sammen igjen.
Glødeplugg har nøkkelvidde 22mm. Se nest øverste pil.
(Jeg kunne feilsøkt det gamle systemet og funnet ut at alle sensorer fungerte)

Kjøpte brukt og testet varmer fra Svensk bilopphugging basert på google søk etter volvo serienummer 30661775 for 4700 kr.

Nå har jeg to varmere. Den nye varmeren monterte jeg på under en time. Den andre med defekt varmeveksler har en perfekt brennerenhet som også er testet.
Kjekk reservedel ettersom de fleste feilene er i brennerenheten eller sensorene.
Tror det koster over ti tusen på volvo for bytte av sensorer når du leverer bilen.

Lykke til. Det er ikke så vanskelig dette her. Brukte 4 timer første gang på alt inkl rensing.


Ekstra informasjon til de som har vett på dette og er ute etter deler:

Kontakt bruker FolloAuto for informasjon om hvor disse delene kan kjøpes.

VO 373100 Tryckutjämner ca pris 1100,-
VO 30730716? Viftemotor ca pris 1929,- Kommer tilbake med korrekt delenr, har sølt kaffi på lappen
VO 3713898 Flamvakt ca pris 228,-
VO 3730414 Termostat ca pris 200,-
VO 3731374/3731372 Komplett brennerenhet / innsats 3291kr (Norge) og 1591kr hos Brant Bil (sverige)

Det eneste som mangler i dette innlegget nå er hvordan feilsøke ohm og dill dall for å finne ut av hvilken del som er gåen. Post dette og jeg hiver det opp i denne DIY guiden.

Torsen67
18. april 2013, kl. 20.40 +0200
En super tråd mange vil sette pris på:) Takk!



Edit: det er vel som vanlig klin umulig å få moderator til å klistre en tråd?

Dudden
18. april 2013, kl. 21.36 +0200
Skruane i hjulbuen til frontfangar er ikkje umbrako, men torx 25. Runda mine første gang med umbrako.. :)

Ellers, kanon guide! eg sliter med at min ryker mykje, og poffer innimellom. tenkte å opne den å reingjera den innvendig.

FolloAuto
20. april 2013, kl. 12.39 +0200
Er det noen som vet om deler som passer om hverandre fra andre varmere?

Skulle hatt en ny vifte blandt annet. Selges denne løst?

cortinaterje
20. april 2013, kl. 23.09 +0200
Er det noen som vet om deler som passer om hverandre fra andre varmere?

Skulle hatt en ny vifte blandt annet. Selges denne løst?

Tror det meste går om hverandre. Er ikke helt sikker på om alt på de helt tidlige er helt likt. Vet det finnes forskjellige typer av flammevakt og overopphetnings vern.
Skal du kjøpe nytt må du nok kjøpe hele brennerenheten.

Hva er dårlig? Hvis det er ulyd i motoren er det mulig å bytte lager i den.

FolloAuto
20. april 2013, kl. 23.18 +0200
Da har jeg funnet ut hvor disse delene kan kjøpes løst: Viftemotor (kun elektromotoren), komplett brennerenhet indre, flammevakt, termostat, og den indre dysen.

Ta kontakt dersom dere skulle være interessert. Pris på b.la komplett brennerenhet indre, med viftemotor og dyse er 2900,- og f.eks bare dysa 750,-

FolloAuto
20. april 2013, kl. 23.20 +0200
Viften klarte jeg å reparere ved å åpne elektromotoren, dynke den i WD40, og blåse den med trykkluft. Nypris på vifte er 2000 kroner, så der var det 2000 spart :)

Disse varmerene sitter også på Audi/VW noen av dem. Det selges egne deler på MØLLER! til disse varmerene, som er billigere enn hos Volvo.

Evert
21. april 2013, kl. 13.55 +0200
Skruane i hjulbuen til frontfangar er ikkje umbrako, men torx 25. Runda mine første gang med umbrako.. :)

Ellers, kanon guide! eg sliter med at min ryker mykje, og poffer innimellom. tenkte å opne den å reingjera den innvendig.

Hei. Jo på min var det 12mm nøkkelvidde. M6 eller M8 vanlig skrue. Ser du på guiden er det en v70R eller noe. Min er vanlig V70N D5

Evert
21. april 2013, kl. 14.00 +0200
Viften klarte jeg å reparere ved å åpne elektromotoren, dynke den i WD40, og blåse den med trykkluft. Nypris på vifte er 2000 kroner, så der var det 2000 spart :)

Disse varmerene sitter også på Audi/VW noen av dem. Det selges egne deler på MØLLER! til disse varmerene, som er billigere enn hos Volvo.

Koster den lille elektromotoren under vifta 2000 kr???? Er ikke det en standard elektromotor? Hvordan kan de forsvare det?
Folloauto jeg sendte deg PM. :)

C.Erstad
21. april 2013, kl. 14.19 +0200
Hei. Jo på min var det 12mm nøkkelvidde. M6 eller M8 vanlig skrue. Ser du på guiden er det en v70R eller noe. Min er vanlig V70N D5

Det er de forran på fangeren som er det.

Er de inni innerskjermen han snakker om.

Evert
21. april 2013, kl. 22.41 +0200
Det er de forran på fangeren som er det.

Er de inni innerskjermen han snakker om.

åja hehe. Brukte umbrako. Blir spennende å se hvor runde de er neste gang :)

Evert
21. april 2013, kl. 22.49 +0200
Skruane i hjulbuen til frontfangar er ikkje umbrako, men torx 25. Runda mine første gang med umbrako.. :)


takk.

FolloAuto
22. april 2013, kl. 11.39 +0200
Da har jeg funnet ut at alle delene til varmeren faktisk selges hos Volvo.

Orginal pressure equlizer Volvo. 3730840
Pris 1100,-
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/22/8084/9148821/druckregler-55123.jpg

Fortsetter å grave i Vida og hos Volvo i dag på leit etter delenr til orginal vifte. De ville ikke innrømme at det fantes løse deler, og ville bare selge komplett brennerenhet. Volvo er noen gribber.. :)

volvoRsport
22. april 2013, kl. 12.08 +0200
Flyttet til "How-To", Tips & Triks, Guider.

FolloAuto
30. april 2013, kl. 18.53 +0200
VO 373100 Tryckutjämner ca pris 1100,-
VO 30730716? Viftemotor ca pris 1929,- Kommer tilbake med korrekt delenr, har sølt kaffi på lappen ;)
VO 3713898 Flamvakt ca pris 228,-
VO 3730414 Termostat ca pris 200,-
VO 3731374/3731372 Komplett brennerenhet / innsats 3291 (Norge) og 1591 hos Brant Bil (sverige)

Viftemotor kan åpnes og blåses ren/byttes børster i. Her kan man spare penger ;)
Trykkutgjevneren kan limes da dem løser i membranen, men anbefales ikke da varmeren kan få for mye diesel.

Alle delene er listet til 912-D Ardic til V70 97-00 men passer alle Ardic 912-D varmere som sitter i Volvo S60/V70/XC o.l
Har selv byttet noen deler nå, og kan bekrefte at dem passer.

Dersom noen trenger flere delenr er det bare å gi beskjed! At Volvo ikke selger løse deler er ikke sant, de vil bare tjene masse penger på uvitenhet!
Opplevde ved 2 anledninger at Volvo "Ikke hadde denne tilgjengelig", de hadde kun komplett enhet å selge. Da ringer man en annen forhandler!!

FolloAuto
15. mai 2013, kl. 02.17 +0200
Da har jeg tilgang på den orginale Buhler-viftemotoren som står i, til 420,- pr stk. Ta kontakt om interesse. :)